MONOMITE




EL MONOMITE

Definició :
El monomite és una plantilla comuna d'una àmplia categories d'històris, ja poden ser contes, com pel·lícules, en que involucren a una heroi que avança en una aventura i pateix una crisi/ complicacions diverses pel aconseguir guanyar una victòria. Finalment aquest tornarà a casa.


Joseph Campbell :

Joseph John Campbell va ser un mitòleg, escritor i professor estadunidense, més conegut pel seu treball sobre mitologia i religió comparativa. La seva obra abarcava molts aspectes de la seva experiència humana.
Resultado de imagen de joseph campbell

FASES DEL MONOMITE SEGONS JOSEPH CAMPBELL: 

Sortida

La crida a l'aventura 

L'heroi comença en una situació de normalitat a partir de la qual es rep informació que actua com una crida per avançar cap a allò desconegut.
... (la crida de l'aventura és) un bosc, un regne subterrani, sota les onades, o sobre el cel, una illa secreta, una elevada cimera o un estat somni profund, però sempre és un lloc estranyament éssers fluids i polimorfs, torments inimaginables, actes superhumanos i deplements impossibles. L'heroi pot sortir de la seva voluntat per dur a terme l'aventura, igual que Teseu quan va arribar a la ciutat del seu pare, a Atenes, i va escoltar l'horrible història del Minotaure, o pot ser transportat o enviat a l'estranger per algun agent benigne o maligne com Odisseu, expulsat de la Mediterrània pels vents del déu enfadat, PoseidónL'aventura pot començar com una simple falla ... o encara de nou, només es pot passejar de manera casual quan un fenomen passat passa a capturar l'ull errant i atraque un lluny dels camins freqüentats de l'home. Els exemples es poden multiplicar, ad infinitum , des de tots els racons del món.

Negativa de la trucada 

Molt sovint quan es dóna la trucada, l'heroi futur es nega primer a fer-lo escoltar. Això pot ser d'un sentit del deure o l'obligació, la por, la inseguretat, la sensació d'insuficiència o qualsevol altre tipus de raons que treballin per mantenir la persona en les seves circumstàncies actuals.
La negativa de la convocatòria converteix l'aventura en negativa: emmurallada per l'avorriment, el treball dur o la" cultura ", el subjecte perd el poder d'una acció afirmativa significativa i es converteix en una víctima que es pot salvar. El seu món floreciente es converteix en un erm de les pedres seques i la seva vida no tenen sentit, tot i que, com el rei Minos , pot assolir construir un imperi o fama a través d'un esforç titánico. Sigui quina sigui la casa que construeixi, serà una casa de la mort: un laberint de parets ciclòpiques per ocultar-lo el seu minotaure, tot el que pot fer és crear nous problemes per a si mateix i esperar l'enfocament gradual de la seva desintegració.

Ajudes sobrenaturals

Una vegada que l'heroi s'ha compromès amb la missió, conscient o inconscientment, la seva guia i màgic assistent apareix o es coneix. Molt sovint, aquest mentor sobrenatural presentarà a l'heroi amb un o més talismans o artefactes que l'ajudaran més tard en la seva recerca.
i continuant amb valentia a mesura que es desenvolupen les conseqüències, l'heroi troba totes les forces de l'inconscient al seu costat. La Mare Natura és partidària de la tasca poderosa. I en la mesura que l'acte de l'heroi coincideix amb el que està preparat per a la seva societat, sembla que camina amb el gran ritme del procés històric.

Travessant el primer llindar

Aquest és el punt on la persona en realitat travessa el camp de l'aventura, deixant els límits coneguts del seu món i aventurant-se en un domini desconegut i perillós on es desconeixen les regles i els límits.
els poders que miren al límit són perillosos; tractar-los és arriscat; encara per a qualsevol persona amb competència i valentia, el perill s'esvaeix.

Ventre de la balena 

El ventre de la balena representa la separació definitiva del món conegut i del jo de l'heroi. En entrar en aquesta etapa, la persona es mostra disposada a sofrir una metamorfosi. En entrar a l'escenari, l'heroi pot trobar un perill menor o retrocedir.
És per això que els enfocaments i les entrades als temples estan flanquejats i defensats per gòlegols colossals: dracs, lleons, diabòlics amb espases dibuixades, ressents nans, toros alats. El devot en el moment d'entrar en un temple experimenta una metamorfosi. Una vegada dins, pot dir-se que ha mort al temps i torna a la Uma Mundial, el Món Navel, el Paradís Terrenal. Al·legòricament, doncs, el pas cap a un temple i l'heroi-busseig a través de les mandíbules de la balena són aventures idèntiques, ambdós denotant en el llenguatge de la imatge, l'acte de renovació vital i centrat en la vida ". Una vegada dins, pot dir-se que ha mort al temps i torna a la Uma Mundial, el Món Navel, el Paradís Terrenal. Al·legòricament, doncs, el pas cap a un temple i l'heroi es submergeixen a través de les mandíbules de la balena, són aventures idèntiques, ambdues que denoten el llenguatge de la imatge, l'acte de renovació vital i centrat en la vida ". Una vegada dins, pot dir-se que ha mort al temps i torna a la Uma Mundial, el Món Navel, el Paradís Terrenal. Al·legòricament, doncs, el pas cap a un temple i l'heroi es submergeixen a través de les mandíbules de la balena, són aventures idèntiques, ambdues que denoten el llenguatge de la imatge, l'acte de renovació vital i centrat en la vida.

Iniciació 

El camí dels judicis 

El camí dels assaigs és una sèrie de proves que la persona ha de sotmetre a iniciar la transformació. Sovint la persona falla una o més d'aquestes proves, que sovint es produeixen en tres.
Un cop travessat el llindar, l'heroi es mou en un paisatge somiat de formes curiósament fluïdes i ambigües, on ha de sobreviure a una successió d'assaigs. Aquesta és una fase favorita de la mite-aventura. Ha produït una literatura mundial de proves miraculoses i les proves. L'heroi es veu ajudat de manera encoberta pels consells, amulets i agents secrets de l'assistent sobrenatural a qui va conèixer abans de la seva entrada a aquesta regió. O pot ser que descobreixi per primera vegada que hi ha un poder benigne a tot arreu recolzant-lo en el seu passatge sobrehumà. La sortida original a la terra dels judicis va representar només el començament del llarg i realment perillós camí de les conquestes iniciàtiques i els moments d'il·luminació. Els dracs ara han de ser assassinats i les barreres sorprenents passen de nou, de nou, i de nou.Mentrestant, hi haurà una multitud de victòries preliminars, èxtasi inesborrable i visions momentàliques de la meravellosa terra.

La Reunió amb la Deessa 

Aquí és on l'heroi guanya objectes que l'ajudaran en el futur.
Llavors el marit celestial descendeix a ella i la condueix al seu llit, ja sigui o no. I si l'ha negat, les escates cauen dels ulls; si ella ho ha buscat, el seu desig troba la seva pau.

La dona seductora

En aquest pas, l'heroi s'enfronta a aquestes temptacions, sovint de naturalesa física o placentera, que poden portar-lo a abandonar o desviar-se de la seva missió, que no necessàriament ha de ser representada per una dona. La dona és una metàfora de les temptacions físiques o materials de la vida, ja que l'heroi-cavaller va ser sovint temptat per la luxúria del seu viatge espiritual.
es converteixen en intolerables a l'ànima pura, pura i pura. El cercador de la vida més enllà de la vida ha de mantenir més enllà (la dona), superar les temptacions de la seva crida, i elevar-se a l'èter immaculat més enllà.

Expiació amb el Pare 

En aquest pas, la persona s'ha d'enfrontar i iniciar-se per allò que tingui el màxim poder en la seva vida. En molts mites i històries aquest és el pare, o una figura del pare que té poder de vida i mort. Aquest és el punt central del viatge. Tots els passos anteriors s'han anat traslladant a aquest lloc, tot el que segueix sortirà d'ell. Tot i que aquest pas és més freqüentment simbolitzat per una trobada amb una entitat masculina, no ha de ser un mascle; només algú o cosa amb un poder increïble.
La fe ha de centrar-se en un altre lloc (Spider Woman, Blessed Mother); i amb aquesta confiança de suport, només es manté la crisi, per trobar, al final, que el pare i la mare es reflecteixen, i són, en essència, els mateixos. El problema de l'heroi que va a trobar-se amb el pare és obrir la seva ànima més enllà del terror fins al punt que estarà madur d'entendre com les tragèdies malignes i insignes d'aquest vast i despiadado cosmos estan completament validats en la majestat de l'ésser. L'heroi transcendeix la vida amb el seu peculiar punt cec i per un moment s'aixeca una ullada de la font. Ell contempla la cara del pare, entén -i els dos són espantats-. i són, en essència, els mateixos. El problema de l'heroi que va a trobar-se amb el pare és obrir la seva ànima més enllà del terror fins al punt que estarà madur d'entendre com les tragèdies malignes i insignes d'aquest vast i despiadado cosmos estan completament validats en la majestat de l'ésser. L'heroi transcendeix la vida amb el seu peculiar punt cec i per un moment s'aixeca una ullada a la font. Ell contempla la cara del pare, entén -i els dos són espantats-. i són, en essència, els mateixos. El problema de l'heroi que va a trobar-se amb el pare és obrir la seva ànima més enllà del terror fins al punt que estarà madur d'entendre com les tragèdies malignes i insignes d'aquest vast i despiadado cosmos estan completament validats en la majestat de l'ésser. L'heroi transcendeix la vida amb el seu peculiar punt cec i per un moment s'aixeca una ullada a la font. Ell contempla la cara del pare, entén -i els dos són espantats.

Apoteosi 

Aquest és el punt de realització en què s'aconsegueix una major comprensió. Armat d'aquest nou coneixement i percepció, l'heroi es resol i està preparat per a la part més difícil de l'aventura.
Els que saben, no només que l'Etern es troba en ells, sinó que el que ells i totes les coses que realment són són Eternes, habiten en els boscos del desig de complir arbres, beuen la cervesa de la immortalitat i escolten a tot arreu a la música desconeguda de la concòrdia eterna 

The Ultimate Boon 

L'avantatge final és l'assoliment de l'objectiu de la missió. És el que va fer la persona per fer el viatge. Tots els passos anteriors serveixen per a preparar i purificar la persona per aquest pas, ja que en molts mites, el benefici és una cosa transcendent com l'elixir de la vida mateixa o una planta que subministra la immortalitat o el sant gra.
Els déus i les deesses han de ser enteses com a realitzacions i custodis de l'elixir de l'Imperible, però no són ells mateixos l'últim en el seu estat primari. El que l'heroi busca a través de la seva relació amb ells, per tant, no és finalment ells mateixos, sinó la seva gràcia , és a dir, el poder de la seva substància sostenible. Aquesta substància miraculosa d'energia i aquesta sola és la imperdible: els noms i formes de les deïtats que en tot lloc encarnen, dispensen i representen que vénen. Aquesta és l'energia miraculosa dels rajos de Zeus, el Senyor, i el Buda Suprem, la fertilitat de la pluja de Viracocha, la virtut anunciada pel campanar de la missa en la consagració i la llum de la il·luminació final del sant i del seu savi. només per al degudament provat 

Retorn

Negativa de la tornada 

Després d'haver trobat la felicitat i la il·lusió a l'altre món, l'heroi potser no vulgui tornar al món ordinari per concedir la benedicció al seu company.
Quan la missió de l'heroi s'ha aconseguit, a través de la penetració a la font, oa través de la gràcia d'una persona o personatge femení o animal, l'aventurer encara ha de tornar amb el seu trofeu de transmutació vital. La ronda sencera, la norma de la monomita, requereix que l'heroi ara comenci a treballar per portar les runes de la saviesa, el Velló d'Or, o la seva princesa dormida, de nou al regne de la humanitat, on la felicitat pot redundir en la renovació de la comunitat, la nació , el planeta o els deu mil mons, però sovint s'ha negat la responsabilitat. Fins i tot Gautama Buda, després del seu triomf, dubtava si el missatge de realització es podria comunicar i que els sants van morir mentre es trobava en l'èxtasi supernal.Nombrosos són els herois que han passat per sempre a la benedicció de la Deessa sense ànim de l'Immortal.

El vol màgic 

De vegades, l'heroi ha d'escapar amb la bena, si és alguna cosa que els déus han estat vigilant gelosament. Pot ser tan aventurera i perillosa que torni del viatge com si anés a fer-ho.
Si l'heroi en el seu triomf guanya la benedicció de la deessa o el déu i és llavors explícitament encarregat de tornar al món amb alguns elixir per a la restauració de la societat, l'etapa final de la seva aventura està recolzada per tots els poders de el seu patró sobrenatural. D'altra banda, si el trofeu s'ha aconseguit contra l'oposició del seu guardià, o si el desig de l'heroi de tornar al món ha estat ressentit pels déus o els dimonis, l'última etapa de la ronda mitològica esdevé una recerca animada, sovint còmica, que pot ser complicat per meravelles d'obstrucció i evasió màgica 

Rescat de Sense 
De la mateixa manera que l'heroi pot necessitar guies i assistents per a la missió, sovint ha de tenir potents guies i rescatadors per tornar-los a la vida quotidiana, especialment si la persona ha estat ferit o debilitada per l'experiència.
L'heroi pot haver de ser recuperat de la seva aventura sobrenatural per mitjà de l'assistència des de fora, és a dir, el món pot haver d'arribar i aconseguir-ho. Perquè la felicitat de la residència profunda no s'abandona lleugerament a favor de la l'autodescrasió de l'estat despertat. "Qui havia expulsat del món," llegim ", volgués tornar de nou? Només estaria allí." I, tanmateix, en la mesura que un viu, es dirà la vida: la societat és gelosa d'aquells que es queden fora d'ell i vindran a trucar a la porta. Si l'heroi no està disposat, el pertorbador sofreix un cop lleig; però, d'altra banda, si la convocatòria només és retardada, segellada per la beatitud de l'estat de l'ésser perfecte (que s'assembla a la mort), es produeix un rescat aparent i l'aventurer torna.

L'encreuament del llindar de retorn 

El fet de tornar és retenir la saviesa adquirida en la recerca, integrar aquesta saviesa en una vida humana, i després esbrinar com compartir la saviesa amb la resta del món.
L'heroi que tornava, per completar la seva aventura, ha de sobreviure a l'impacte del món, molts fracassos demostren les dificultats d'aquest llindar afirmatiu de la vida. El primer problema de l'heroi que torna és acceptar-se com a real, després d'una experiència de l'ànima - Satisfer la visió del compliment, les alegries i les tristeses passives, les banalitats i les sorolloses obscenitats de la vida. Per què tornar a entrar a un món així? Per què intentar fer plausible o fins i tot interessant als homes i dones consumits amb passió, l'experiència de la felicitat transcendental ? Com ​​que els somnis que van ser moments de la nit poden semblar absurds a la llum del dia, així que el poeta i el profeta poden descobrir-se jugant als idiota davant un jurat d'ulls sobris. El més fàcil és comprometre a tota la comunitat amb el diable i retirar-se de nou a l'habitatge de roca celestial, tancar la porta i fer-ho ràpid.Però si algun obstètre espiritual ha dibuixat els himenawa al llarg de la retirada, no es pot evitar el treball de representar l'eternitat a temps i percebre a temps l'eternitat " L'heroi torna al món del dia comú i ha d'acceptar-lo com a real.

Mestre de dos mons 

Aquest pas sol representar-se per un heroi transcendental com Jesús o Gautama Buda. Per a un heroi humà, pot significar aconseguir un equilibri entre el material i l'espiritual. La persona s'ha tornat còmoda i competent tant al món interior com a l'exterior.
per al gran a un-ment. Les seves ambicions personals estan totalment dissoltes, ja no intenta viure, sinó que es relaxa a tot allò que pugui passar en ell; es converteix, és a dir, un anonimat.

Llibertat per viure 
El domini condueix a la llibertat del temor a la mort, que al seu torn és la llibertat de viure. A vegades es coneix com a viure en el moment, ni anticipant-se al futur ni lamentant el passat.
L'heroi és el campió de les coses que es converteixen, no de les coses que es converteixen, perquè és". Abans que Abraham era, jo sóc ". No confon amb aparent inutilitat a temps per la permanència de l'ésser, ni té por de el següent moment (o de l'altra), com destruir el permanent amb el seu canvi. "Res conserva la seva forma, però la Naturalesa, el major renovador, constitueix formes de formes. Assegureu-vos que no hi ha res que pateixi en tot l'univers "però varia i renova la seva forma". Així doncs, el proper moment es permetrà que passi.

L'Heroi: 
El nostre protagonista, aquell jove que no té família, és infortunat però té un somni i una meta per la qual lluitar. Aquest patró és excel·lent amb personatges com Luke Skywalker i Harry Potter.

Herald: 
Personatge o objecte que tindrà com a missió canviar el curs de la història, conegut també en guió cinematogràfic com els Incidents incitadors. Exemples: Gandalf, la carta de Howarts en Harry Potter.

El Mentor: 
Ve a ser un dels personatges més estimats per l'audiència, com el seu nom indica, aquell que serà l'encarregat d'aconsellar al protagonista durant la seva aventura. Exemples perfectes són Obi Wan Kenobi i Albus Dumbledore.

Els Guardians del Llindar: 
Ajudants de l'antagonista de la història o també poden ser diferents personatges o circumstàncies que li impedeixin al protagonista aconseguir el seu objectiu. Jabba The Hutt, stormtroopers o els nazis en les pel·lícules d'Indiana Jones.

El Bufó: 
Encara que sembli que és el personatge ximple de la història, no sempre és així, el seu nom es refereix més al fet que és qui li dóna un toc d'humor a certes circumstàncies durant el viatge. Un dels meus favorits de Ron Weasly i el mateix Han Sol.

El Camaleó: 
Personatge que canvia el rumb de la història, pot ser algú que era bo i ara és dolent. Un exemple perfecte i estimats per tots els seus lectors és Severus Snape. Tot i que el mateix Jack Sparrow a més de ser l'heroi també funciona com camaleó.

L'Ombra: 
És l'enemic i antagonista de la història que l'heroi de la història ha de derrotar, sol estar relacionat amb el mateix protagonista d'alguna o altra manera. Tot el que l'heroi ha après durant el seu viatge l'ajudarà a derrotar el seu enemic. Un dels millors del cinema és Darth Vader.


El Viatge de l'Heroi és la teoria més estudiada pels escriptors actualment per l'excel·lent estructura narrativa que posseeix.

PEL·LÍCULES ON ES POT APLICAR EL MONOMITE

Prince of Persia

HEROI
Resultado de imagen de prince of persia film dastan


HERALD
Resultado de imagen de prince of persia film daga

MENTOR 
Resultado de imagen de nizam prince of persia

GUARDIANS DEL LLINDAR
Resultado de imagen de prince of persia assassins film

BUFÓ 
Resultado de imagen de prince of persia personajes


CAMALEÓ
Resultado de imagen de tamina prince of persia


L'OMBRA
Resultado de imagen de nizam prince of persia


Pirates del Carib

HEROI
Resultado de imagen de piratas del caribe

HERALD
Resultado de imagen de piratas del caribe cofre del hombre muerto

MENTOR 
Resultado de imagen de amigo de jack sparrow

GUARDIANS DEL LLINDAR 
Imagen relacionada

BUFÓ
Resultado de imagen de piratas del caribe

CAMALEÓ
Resultado de imagen de piratas del caribe
Resultado de imagen de piratas del caribe cofre del hombre muerto

L'OMBRA
Resultado de imagen de piratas del caribe cofre del hombre muerto


Getaway

HEROI
Imagen relacionada

HERALD
Imagen relacionada

MENTOR (no hi ha)
GUARDIANS DEL LLINDAR (no es veuen però si que es troben)
BUFÓ 
Imagen relacionada

CAMALEÓ
Imagen relacionada

L'OMBRA
Resultado de imagen de Jon Voight in getaway

https://en.wikipedia.org/wiki/Hero%27s_journey

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

5 MOVIMENTS ARTÍSTICS

WEBQUEST SOBRE EL MÓN DEL CÒMIC

CÀRRECS DEL CINEMA