CONCEPTES BÀSICS DE LA FOTOGRAFIA

 9 CONCEPTES BÀSICS DE LA FOTOGRAFIA




En camp i fora de camp 
Una de les diferències de l'ull humà amb la càmara, és que aquesta té la possibilitat d'enfocar i selecionar l'espai que vol destacar sobre l'altre, és a dir, el que es veu amb la pantalla és diu que és el camp, mentrés el que queda fora l'anomenem fora de camp. És un espai visible que rodeja a el que és visible. 
Resultado de imagen de campo y fuera de campo fotografiaResultado de imagen de campo y fuera de campo fotografia


Profunditat de camp

Encara que l'espai del enquadrat és bidimensional, es pot produir una profunditat segons la proximitat i llunyania en la qual es troben els objectes. 
Depenent de la càmara i de la proximitat és veurà amb més nitidesa o menys. 
Aquest concepte consisteix amb l'espai comprés entre l'objecte més pròxim al objectiu de la càmara i al més allunyat.
La profunditat té dos valors, similars a la nostra percepció visual quotidiana.
Relacionat amb la profunditat del camp hi ha dos fonts:
AUDITIVA (El moviment dels llavis coincideix amb el soroll)
VISUAL (La càmara ha desaparegut i no som conscients del canvi d'escena)

Resultado de imagen de profunditat de campResultado de imagen de profunditat de camp



Aire (i llei de la mirada)

El retrat és un dels temes més apassionants en el món de la fotografia per tot el que pot arribar a transmetre i explicar. Un paisatge, un animal, ens pot interessar, o fins i tot emocionar, però les persones no només ens emocionen, ens commovem.
Una de les principals, la llei de la mirada. Consisteix simplement en deixar espai davant de la mirada. Es parla de deixar a la persona que "respiri", deixar "aire" perquè no doni sensació d'asfíxia. L'espai lliure sempre ha de quedar per davant del subjecte, així, la imatge guanyarà atractiu i serà més interessant. Aquesta regla ajuda a dirigir la mirada i a despertar curiositat pel que el/la protagonista està observant.



Format de la foto (horitzontal, vertical, inclinat) i reenquadrament

L'enquadrament, en fotografia, fa al·lusió a la porció de l'escena que com a fotògraf, utilitzes per les teves fotografies. És a dir, que proporció de l'escena vols capturar en una fotografia.

Les fotografies tot i que poden ser treballades perquè adquireixin sensació de profunditat, només tenen dues dimensions: alt i ample. 


Hi ha diversos formats:

  • Format estàndard 3: 2 (Ample x Alt):  Aquest format és molt popular pel fet que representa molt bé la sensació d'horitzontalitat de la visió de l'ésser humà.
  • Formats intermedis 4: 3: Sensació "més natural" que ofereixen les imatges. 
  • Format quadrat: la relació en aquest tipus d'enquadrament és de 1: 1, és a dir, que tant l'ample com l'alt són iguals. 
  • Panoràmica: Són aquelles en les que l'ample de l'enquadrament és més ampple que d'alt.

Resultado de imagen de formato 3 2Resultado de imagen de formato 3 2



L'orientació de l'enquadrament és l'orientació vertical o horitzontal que li donaràs a l'enquadrament (la teva càmera i el seu sensor) al moment de prendre les teves fotografies. 

  • Enquadrament horitzontal: Depenent de com pretenguis disposar els elements presents en una determinada escena, una orientació horitzontal pot ser més efectiva que una vertical: si el que vols és transmetre sensació d'estabilitat.
  • Enquadrament vertical: Aquest tipus d'enquadraments, a diferència de l'anterior que proporciona imatges més estables, proporcionen més força a aquelles fotografies que els seus elements, com per exemple, un retrat (les persones som més altes que amples).

reencuadre en coaching


Reenquadraments


Tal com el seu nom suggereix, reenquadrar és una "tècnica" que fa al·lusió a, un cop presa una fotografia, treballar-la a l'ordinador o en l'estudi per aconseguir l'enquadrament desitjat. És a dir, que primer es pren la fotografia i després es busca el millor enquadrament.


Resultado de imagen de reencuadre de una foto


  • Reenquadrament (1): Si dins l'enquadrament original reenquadres la fotografia utilitzant una orientació vertical, el pes tonal del cel i els seus núvols és encara més gran, de manera que una bona opció seria, mantenint al cel com a element clau, mantenir l'horitzó més baix encara que en la fotografia original. Al  reenquadrar, intenta mantenir l'essència de la fotografia valorant els elements més interessants d'aquestes.

  • Reenquadrament (2): Si vols donar-li encara més protagonisme al cel, un reenquadrament d'aquest tipus pot funcionar molt bé. L'horitzó sigui ubicat encara més baix, de manera d'estabilitzar la imatge utilitzant el sòl gairebé com la vora de la imatge. Això és conegut com "horitzó de base". Per contrarestar el pes de situar a la cabanya tan baixa a l'esquerra, gairebé que obliga a utilitzar una gran porció de cel a la dreta d'aquesta. Novament s'han intentat respectar els elements principals de l'escena original.

  • Reenquadrament (3): En aquesta ocasió, s'ha tancat l'enquadrament però mantenint en gran mesura les proporcions originals. D'aquesta manera, el sòl i la cabana guanyen més protagonisme en l'escena. L'horitzó s'ha ubicat el més amunt possible, dins del que l'escena permet, de manera d'ignorar una gran porció de cel i concentrar l'atenció a la cabana.







Centres d'interès

S'anomena centre d'interés l'element que més destaca, o es vol destacar, en una fotografia. Aquest pot ser una persona, un animal, un objecte, un edifici, un monument ... senzillament, una part de l'escena.

  • Regla dels tres terços
La forma més fàcil per fer ressaltar un element dins d'una imatge és col·locar aquest en un dels punts coneguts com a punts d'interès. Si col·loques el teu element al centre de la imatge el més probable és que li restes protagonisme, perquè destaqui, el millor és que ho situes en un d'aquests punts, que són els que resulten de dividir una imatge en tres parts mitjançant dues línies, tant horitzontals com verticals.
Resultado de imagen de enquadrament fotografic
  • Fons

El fons a l'hora de destacar el centre d'interès en una fotografia és crucial. El protagonista de l'escena pot estar molt clar, per exemple la teva mascota que és preciosa i està dormint plàcidament sobre el teu sofà, però si el teu sofà és estampat, pot distreure completament l'atenció i la mirada no saber si dirigir-se a la teva dolça gatet o cap la tela estampada. 

Resultado de imagen de fondo distractor fotografia           Resultado de imagen de correcto png

Imagen relacionada         Imagen relacionada

  • Línies 

Les línies són també un excel·lent element compositiu per si soles, però a més són ideals per a conduir la mirada cap al centre d'interès.

Resultado de imagen de líneas que conducen al centro de interes en una fotografía
  • Desenfocament

Un truc per destacar l'element com el teu centre d'interès és jugar amb la profunditat de camp, d'aquesta manera concentrarás tota l'atenció en ell si hi ha elements al voltant que puguin competir amb el seu protagonisme.

Imagen relacionada
  • Espai negatiu

L'espai negatiu és la part de la imatge que no conté informació o que és tan poc rellevant que no té interès i que s'utilitza precisament per donar més protagonisme a l'element que hagis decidit destacar.  Al voltant del teu protagonista farà que l'atenció es dirigeixi directament al centre d'interès.

Resultado de imagen de espacio negativo fotografia
  • Ritme

El ritme  incloent en un escena un seguit d'elements que es repeteixen de forma repetida i constant. Si a aquest ritme de sobte li fiques un altre element que trenca completament la seqüència, es convertirà immediatament en el centre d'interès de la teva fotografia.

Resultado de imagen de ritmo fotografia
  • Enquadrament natural

Forma de destacar un element en una imatge és enquadrar amb un altre element que formi part de la imatge. Això es coneix com enquadrament natural. En posar-li un "marc" li donaràs major protagonisme.
Resultado de imagen de encuadre natural

  • Contrast

Pots utilitzar els contrasts per destacar el teu centre d'interès, i ho pots fer de diverses formes.

CONTRAST DE COLOR
Resultado de imagen de contraste de colores fotografia

CONTRAST DE LLUM
Imagen relacionada

  • Perspectiva
En canviar l'angle de tir pots aconseguir canviar el fons o eliminar qualsevol element que pugui restar importància teu centre d'interès. Troba la persperctiva més adequada perquè l'element destaqui sobre la resta.

Imagen relacionada



Composició clàssica


  • IDENTIFICA EL CENTRE D'INTERÉS
Imagen relacionada

  • OMPLE L'ENQUADRE

Resultado de imagen de encuadre fotografia

  • UTILITZA LES LÍNIES
Imagen relacionada
  • TREBALLA EL FLUX
Resultado de imagen de trabaja el flujo
  • JUGA AMB LA DIRECCIÓ
Resultado de imagen de juega con la direccion fotografia
  • ELEMENTS REPETITIUS
Resultado de imagen de elementos repetidos en fotografia
  • ELS COLORS SEMPRE EXPRESSAN ALGO
Resultado de imagen de los colores siempre dicen algo fotografia
  • INTERÉS EN ELS GRUPS DE TRES
Imagen relacionada
  • REGLA DELS TERÇOS
Imagen relacionada
  • ESPAI NEGATIU
Resultado de imagen de espacio negativo fotografia
  • TREBALLA LES TRES DIMENSIONS
foto por Nana B Agyei (licencia CC)
  • ENMARCAT NATURAL
Imagen relacionada
  • LES CORBES S
Resultado de imagen de curvas s fotografia


Pes visual


El pes visual és la capacitat que té un element d'atreure la mirada d'aquell que mira la imatge. Com més pes visual tingui alguna cosa, més atraurà l'atenció de l'ull. El que fa que hi hagi més pes visual:
  • La Grandària: Un element gran té més pes visual que un element petit.
Resultado de imagen de peso visual tamaño
  • La Posició: Un element en una posició baixa, té més pes que un en una posició alta. A més, un element situat a la dreta sempre tindrà més pes que un situat a l'esquerra.
Resultado de imagen de peso visual por posicion
  • La Distribució: Un element tindrà més pes visual si es troba aïllat que dins d'un grup.
Resultado de imagen de peso visual por distribucion
  • La Textura: Un element amb textura tindrà més pes que un que no en tingui.
Resultado de imagen de peso visual por textura
  • La Forma: Les formes tancades, geomètriques, regulars i / o reconeixibles tindran més pes visual que la resta de formes.
Imagen relacionada
  • El Color: Els colors càlids tenen més pes visual que els colors freds. Els colors saturats pesen més que els dessaturades. I els colors foscos pesaran més que els colors clars.
Imagen relacionada
  • El Contrast: Un element que generi contrast respecte a la resta d'elements tindrà més pes visual.
Resultado de imagen de peso visual por contraste

Enfocament, enfocament selectiu, cercles de confusió, bokeh

  • Enfocament: Des d'un punt de vista òptic es diu enfocar a fer coincidir els raigs de llum reflectits per l'objecte o objectes que pretenem fotografiar amb el focus de la lent.
Esquema del foco

  • Enfocament selectiu: L'enfocament selectiu no és més que jugar amb la profunditat de camp i l'enfocament, buscant un ajust d'aquests dos que ajudi a destacar més uns objectes o altres en una foto. El que fem amb l'enfocament selectiu és deixar nítid el subjecte a destacar i tacar la resta. Així en veure la foto els ulls se centraran en aquest subjecte nítid.

Resultado de imagen de enfoque selectivo


  • Cercle de confusió: La llum que travessa les lents dels nostres objectius es projecta de forma cònica. Així, quan el vèrtex d'aquest con coincideix exactament amb el sensor de la nostra càmera, es generen punts i els objectes situats en aquest pla es mostren completament nítids. No obstant això, quan es tracta de punts que no estan en el pla d'enfocament, no hi ha tal coincidència del vèrtex, sinó que aquest es troba abans o després, el que origina que en el sensor de la nostra càmera es generin petits cercles, en lloc de nítids punts.


Wikipedia - Círculo de confusión (licencia CC)
  • Bokeh: Bokeh, significa desenfocament. En fotografia s'utilitza aquest concepte per referir-se a la qualitat subjectiva d'un objectiu per l'estètica de les zones desenfocades que produeix en una fotografia. Es tracta per tant no de la quantitat de desenfocament que un objectiu produeix, sinó de com és. Per a la fotografia de determinats motius, és interessant que el fons quedi desenfocat per evitar distraccions en observar la fotografia i ressaltar d'aquesta manera el motiu. Mentre que uns objectius mostren els objectes desenfocats com taques circulars, altres ho fan en altres formes, colors i contrastos. Aquestes formes com taques suaus de color que prenen els objectes desenfocats és el que caracteritza el bokeh d'un objectiu.

Resultado de imagen de bokeh fotografia

http://www.blogdelfotografo.com/centro-de-interes/
http://www.blogdelfotografo.com/encuadrar-fotos/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

5 MOVIMENTS ARTÍSTICS

COLOR