CONCEPTES BÀSICS DE LA FOTOGRAFIA
9 CONCEPTES BÀSICS DE LA FOTOGRAFIA
En camp i fora de camp
Profunditat de camp
Aire (i llei de la mirada)
Una de les diferències de l'ull humà amb la càmara, és que aquesta té la possibilitat d'enfocar i selecionar l'espai que vol destacar sobre l'altre, és a dir, el que es veu amb la pantalla és diu que és el camp, mentrés el que queda fora l'anomenem fora de camp. És un espai visible que rodeja a el que és visible.
Profunditat de camp
Encara que l'espai del enquadrat és bidimensional, es pot produir una profunditat segons la proximitat i llunyania en la qual es troben els objectes.
Depenent de la càmara i de la proximitat és veurà amb més nitidesa o menys.
Aquest concepte consisteix amb l'espai comprés entre l'objecte més pròxim al objectiu de la càmara i al més allunyat.
La profunditat té dos valors, similars a la nostra percepció visual quotidiana.
Relacionat amb la profunditat del camp hi ha dos fonts:
AUDITIVA (El moviment dels llavis coincideix amb el soroll)
VISUAL (La càmara ha desaparegut i no som conscients del canvi d'escena)
El retrat és un dels temes més apassionants en el món de la fotografia per tot el que pot arribar a transmetre i explicar. Un paisatge, un animal, ens pot interessar, o fins i tot emocionar, però les persones no només ens emocionen, ens commovem.
Una de les principals, la llei de la mirada. Consisteix simplement en deixar espai davant de la mirada. Es parla de deixar a la persona que "respiri", deixar "aire" perquè no doni sensació d'asfíxia. L'espai lliure sempre ha de quedar per davant del subjecte, així, la imatge guanyarà atractiu i serà més interessant. Aquesta regla ajuda a dirigir la mirada i a despertar curiositat pel que el/la protagonista està observant.
L'enquadrament, en fotografia, fa al·lusió a la porció de l'escena que com a fotògraf, utilitzes per les teves fotografies. És a dir, que proporció de l'escena vols capturar en una fotografia.
Les fotografies tot i que poden ser treballades perquè adquireixin sensació de profunditat, només tenen dues dimensions: alt i ample.
Hi ha diversos formats:
- Format estàndard 3: 2 (Ample x Alt): Aquest format és molt popular pel fet que representa molt bé la sensació d'horitzontalitat de la visió de l'ésser humà.
- Formats intermedis 4: 3: Sensació "més natural" que ofereixen les imatges.
- Format quadrat: la relació en aquest tipus d'enquadrament és de 1: 1, és a dir, que tant l'ample com l'alt són iguals.
- Panoràmica: Són aquelles en les que l'ample de l'enquadrament és més ampple que d'alt.
L'orientació de l'enquadrament és l'orientació vertical o horitzontal que li donaràs a l'enquadrament (la teva càmera i el seu sensor) al moment de prendre les teves fotografies.
- Enquadrament horitzontal: Depenent de com pretenguis disposar els elements presents en una determinada escena, una orientació horitzontal pot ser més efectiva que una vertical: si el que vols és transmetre sensació d'estabilitat.
- Enquadrament vertical: Aquest tipus d'enquadraments, a diferència de l'anterior que proporciona imatges més estables, proporcionen més força a aquelles fotografies que els seus elements, com per exemple, un retrat (les persones som més altes que amples).
Reenquadraments
Tal com el seu nom suggereix, reenquadrar és una "tècnica" que fa al·lusió a, un cop presa una fotografia, treballar-la a l'ordinador o en l'estudi per aconseguir l'enquadrament desitjat. És a dir, que primer es pren la fotografia i després es busca el millor enquadrament.
- Reenquadrament (1): Si dins l'enquadrament original reenquadres la fotografia utilitzant una orientació vertical, el pes tonal del cel i els seus núvols és encara més gran, de manera que una bona opció seria, mantenint al cel com a element clau, mantenir l'horitzó més baix encara que en la fotografia original. Al reenquadrar, intenta mantenir l'essència de la fotografia valorant els elements més interessants d'aquestes.
- Reenquadrament (2): Si vols donar-li encara més protagonisme al cel, un reenquadrament d'aquest tipus pot funcionar molt bé. L'horitzó sigui ubicat encara més baix, de manera d'estabilitzar la imatge utilitzant el sòl gairebé com la vora de la imatge. Això és conegut com "horitzó de base". Per contrarestar el pes de situar a la cabanya tan baixa a l'esquerra, gairebé que obliga a utilitzar una gran porció de cel a la dreta d'aquesta. Novament s'han intentat respectar els elements principals de l'escena original.
- Reenquadrament (3): En aquesta ocasió, s'ha tancat l'enquadrament però mantenint en gran mesura les proporcions originals. D'aquesta manera, el sòl i la cabana guanyen més protagonisme en l'escena. L'horitzó s'ha ubicat el més amunt possible, dins del que l'escena permet, de manera d'ignorar una gran porció de cel i concentrar l'atenció a la cabana.
Centres d'interès
S'anomena centre d'interés l'element que més destaca, o es vol destacar, en una fotografia. Aquest pot ser una persona, un animal, un objecte, un edifici, un monument ... senzillament, una part de l'escena.
- Regla dels tres terços
La forma més fàcil per fer ressaltar un element
dins d'una imatge és col·locar aquest en un dels punts coneguts com a punts
d'interès. Si col·loques el
teu element al centre de la imatge el més probable és que li restes
protagonisme, perquè destaqui, el millor és que ho situes en un d'aquests
punts, que són els que resulten de dividir una imatge en tres parts mitjançant
dues línies, tant horitzontals com verticals.
- Fons
El fons a l'hora de destacar el centre d'interès en una
fotografia és crucial. El protagonista de l'escena pot estar
molt clar, per exemple la teva mascota que és preciosa i està dormint
plàcidament sobre el teu sofà, però si el teu sofà és estampat, pot distreure
completament l'atenció i la mirada no saber si dirigir-se a la teva dolça gatet
o cap la tela estampada.
- Línies
Les línies són també un excel·lent element compositiu per si
soles, però a més són ideals per a conduir la mirada cap al centre d'interès.
- Desenfocament
Un truc per destacar l'element com
el teu centre d'interès és jugar amb la profunditat de camp, d'aquesta manera
concentrarás tota l'atenció en ell si hi ha elements al voltant que puguin
competir amb el seu protagonisme.
- Espai negatiu
L'espai negatiu és la part de la imatge que no conté
informació o que és tan poc rellevant que no té interès i que s'utilitza
precisament per donar més protagonisme a l'element que hagis decidit destacar. Al voltant del teu protagonista farà que l'atenció es dirigeixi
directament al centre d'interès.
- Ritme
El ritme incloent en un escena un
seguit d'elements que es repeteixen de forma repetida i constant. Si a aquest
ritme de sobte li fiques un altre element que trenca completament la seqüència,
es convertirà immediatament en el centre d'interès de la teva fotografia.
- Enquadrament natural
Forma de destacar un element en una imatge és
enquadrar amb un altre element que formi part de la imatge. Això es coneix com
enquadrament natural. En posar-li un "marc" li donaràs major
protagonisme.
- Contrast
Pots utilitzar els contrasts per destacar el teu centre
d'interès, i ho pots fer de diverses formes.
CONTRAST DE COLOR
CONTRAST DE LLUM
- Perspectiva
En
canviar l'angle de tir pots aconseguir canviar el fons o eliminar qualsevol
element que pugui restar importància teu centre d'interès. Troba la persperctiva més adequada perquè l'element
destaqui sobre la resta.
- IDENTIFICA EL CENTRE D'INTERÉS
- OMPLE L'ENQUADRE
- UTILITZA LES LÍNIES
- TREBALLA EL FLUX
- JUGA AMB LA DIRECCIÓ
- ELEMENTS REPETITIUS
- ELS COLORS SEMPRE EXPRESSAN ALGO
- INTERÉS EN ELS GRUPS DE TRES
- REGLA DELS TERÇOS
- ESPAI NEGATIU
- TREBALLA LES TRES DIMENSIONS
- ENMARCAT NATURAL
- LES CORBES S
El pes visual és la capacitat que té un element d'atreure la mirada d'aquell que mira la imatge. Com més pes visual tingui alguna cosa, més atraurà l'atenció de l'ull. El que fa que hi hagi més pes visual:
- La Grandària: Un element gran té més pes visual que un element petit.
- La Posició: Un element en una posició baixa, té més pes que un en una posició alta. A més, un element situat a la dreta sempre tindrà més pes que un situat a l'esquerra.
- La Distribució: Un element tindrà més pes visual si es troba aïllat que dins d'un grup.
- La Textura: Un element amb textura tindrà més pes que un que no en tingui.
- La Forma: Les formes tancades, geomètriques, regulars i / o reconeixibles tindran més pes visual que la resta de formes.
- El Color: Els colors càlids tenen més pes visual que els colors freds. Els colors saturats pesen més que els dessaturades. I els colors foscos pesaran més que els colors clars.
- El Contrast: Un element que generi contrast respecte a la resta d'elements tindrà més pes visual.
Enfocament, enfocament selectiu, cercles de confusió, bokeh
- Enfocament: Des d'un punt de vista òptic es diu enfocar a fer coincidir els raigs de llum reflectits per l'objecte o objectes que pretenem fotografiar amb el focus de la lent.
- Enfocament selectiu: L'enfocament selectiu no és més que jugar amb la profunditat de camp i l'enfocament, buscant un ajust d'aquests dos que ajudi a destacar més uns objectes o altres en una foto. El que fem amb l'enfocament selectiu és deixar nítid el subjecte a destacar i tacar la resta. Així en veure la foto els ulls se centraran en aquest subjecte nítid.
- Cercle de confusió: La llum que travessa les lents dels nostres objectius es projecta de forma cònica. Així, quan el vèrtex d'aquest con coincideix exactament amb el sensor de la nostra càmera, es generen punts i els objectes situats en aquest pla es mostren completament nítids. No obstant això, quan es tracta de punts que no estan en el pla d'enfocament, no hi ha tal coincidència del vèrtex, sinó que aquest es troba abans o després, el que origina que en el sensor de la nostra càmera es generin petits cercles, en lloc de nítids punts.
- Bokeh: Bokeh, significa desenfocament. En fotografia s'utilitza aquest concepte per referir-se a la qualitat subjectiva d'un objectiu per l'estètica de les zones desenfocades que produeix en una fotografia. Es tracta per tant no de la quantitat de desenfocament que un objectiu produeix, sinó de com és. Per a la fotografia de determinats motius, és interessant que el fons quedi desenfocat per evitar distraccions en observar la fotografia i ressaltar d'aquesta manera el motiu. Mentre que uns objectius mostren els objectes desenfocats com taques circulars, altres ho fan en altres formes, colors i contrastos. Aquestes formes com taques suaus de color que prenen els objectes desenfocats és el que caracteritza el bokeh d'un objectiu.
http://www.blogdelfotografo.com/centro-de-interes/
http://www.blogdelfotografo.com/encuadrar-fotos/
http://www.blogdelfotografo.com/la-ley-de-la-mirada-en-fotografia-de-retrato/
https://www.blogartesvisuales.net/diseno-grafico/fotografia/centro-de-interes-en-la-fotografia/
https://www.dzoom.org.es/reglas-de-composicion-fotografica/
https://www.dzoom.org.es/mejora-tu-composicion-conociendo-los-pesos-visuales-de-tus-imagenes/
https://www.dzoom.org.es/el-enfoque-decide-sobre-que-llamar-la-atencion-en-tu-foto-ahmf31-dia-17/
https://www.dzoom.org.es/descubriendo-que-es-y-como-influye-el-circulo-de-confusion-en-nuestras-fotografias/
https://es.wikipedia.org/wiki/Bokeh
https://www.blogartesvisuales.net/diseno-grafico/fotografia/centro-de-interes-en-la-fotografia/
https://www.dzoom.org.es/reglas-de-composicion-fotografica/
https://www.dzoom.org.es/mejora-tu-composicion-conociendo-los-pesos-visuales-de-tus-imagenes/
https://www.dzoom.org.es/el-enfoque-decide-sobre-que-llamar-la-atencion-en-tu-foto-ahmf31-dia-17/
https://www.dzoom.org.es/descubriendo-que-es-y-como-influye-el-circulo-de-confusion-en-nuestras-fotografias/
https://es.wikipedia.org/wiki/Bokeh
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada